.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رییس معزول سازمان حج سکوت خود را شکست

رييس سازمان حج و زيارت كه براي امضا قرارداد حج تمتع در عربستان بسر مي برد،‌ در گفت و گويي مشروح با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني ، اظهارات و تحليل خود را در خصوص آخرين اتفاقات صورت گرفته در سازمان حج و زيارت بيان كرد.

"مصطفي خاكسار قهرودي" ‌رييس سازمان حج و زيارت در خصوص حمله تروريستي به زايران كشورمان در عراق كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنانمان شد، گفت : بررسي ها حوادث نشان مي دهد علت اصلي اين اتفاق، عدم تامين امنيت است.

وی افزود: گرچه مسئولیت اصلی تامین امنیت زائران به عهده مسئولین انتظامی و امنیتی عراق است و شرایط حاضر نتیجه حضور دخالت و ناتوانی نیروهای خارجی در تامین امنیت عراق می باشد؛ در هر حال ، ساماندهی در اعزام زائران و انجام هماهنگی های لازم و هوشیاری و مراقبت و اتخاذ تدابیر امنیتی لازم و استفاده از مسیرهای امن تر می تواند در کاهش بروز حوادث ناگوار موثر باشد.

وي با اعلام اين مطلب كه اين كاروان ها تحت پوشش سازمان حج و زيارت نبوده و به صورت آزاد به عراق سفر كرده اند،‌ خاطر نشان كرد: ‌اين كاروان ها تحت پوشش شركت ها ي ميراث فرهنگي و گردشگري كه اقدام به اعزام زايران به عتبات عاليات مي كنند به عراق سفر كرده اند.

به گفته وي ؛ اين حوادث نشان مي دهد كه كاروان هايي كه خارج از حمايت و پوشش سازمان حج و زيارت به عراق مي روند با خطرات بسيار زيادي روبرو مي شوند.

قهرودي تصريح كرد: به دليل اينكه سازمان حج و زيارت با شركت هاي عراقي قرار داد دارد،‌ كاروان هاي اعزامي از طرف اين سازمان از امنيت نسبي برخوردار هستند در حالي كه كاروان هايي كه به صورت آزاد مي روند، از اين خدمات بي بهره اند.
وي خاطر نشان كرد :‌ از عيد سال 1387 تاكنون به علت مشكلات امنيتي ما اجازه تردد زايران از مرز مهران و شلمچه را نداده ايم.

قهرودي تاكيد كرد:‌ اما به رغم تعطيلي مرز هاي مهران و شلمچه ،‌ در تعصيلات امسال روزانه هزار نفر از اين مرز شلمچه به صورت انفرادي و كاروان هاي آزاد به عراق سفر كردند.

وي افزود :‌بايد مشخص شود چه دستگاهي و چه كسانی اين قدر فشار مي آورد تا اين كارهاي غير قانوني در كشور اتفاق بيفتد.

رييس سازمان حج وزيارت افزود : در برخی از استانها روزانه هزار نفر انسان را بدون ساماندهی به كشور عراق مي فرستند ،‌ مسوليت اين اقدامات با چه كسي است ؛ بايد پاسخگو باشند.

وي گفت : بعد از اين اتفاقات هر چند كه هيچ گونه مسووليتي متوجه سازمان حج و زيارت نبود،‌ اما بر اساس وظيفه انساني و ذاتي سازمان خود،‌با كمك هلال احمر به منطقه رفتيم و كليه خدماتي كه از دست ما بر مي آمد براي حادثه ديدگان اين حادثه دلخراش انجام داديم.

وي تاكيد كرد: كه تنها راه اعزام زاير به كشور عراق توسط سازمان حج و زيارت است كه چرا كه اين سازمان كليه زايران را بيمه مي كند و حتي بر اساس قرار دادي كه با شرکت های عراقی دارد،‌ در صورت حادثه اي اگر مشخص شود كه اين شركت ها نتوانستد براي زايران امنيت لازم را برقرار كنند،‌خسارت دريافت مي كنند.

*** تغييرات صورت گرفته در سازمان حج غير منطقي و غير كارشناسي است

رييس سازمان حج و زيارت در بخش ديگري از گفتگو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به مکه مکرمه به مسئله تغييرات در اين سازمان اشاره كرد و گفت :‌ با توجه به اينكه اين كار از مسير كارشناسي و منطقي صورت نگرفته،‌ اقدامي نامناسب است.

وي گفت: ‌به طور طبيعي بررسي موضوعي به اين مهمي مي بايستي با حضور وزير مربوطه،‌ رييس سازمان حج و هماهنگي و همراهي نماينده محترم ولي فقيه در سازمان حج و زیارت صورت مي گرفت كه هيچ كدام از اين موارد صورت نگرفته است.

وي با بيان اينكه به خاطر اين موارد نسبت به اين اقدام معترض هستيم، گفت : هر چند اين شيوه نادرست است، ‌اما معتقديم كه دولت اختيار دارد و مي تواند اختياري را از يك وزارتخانه و يا سازمان گرفته و به جاي ديگر بدهد.

رييس سازمان حج و زيارت افزود: با توجه به اينكه مقام معظم رهبری در اين سازمان نماينده دارد و با ايشان هماهنگ نشده و در واقع اذن ولي فقيه گرفته نشده و همچنين با وزارتخانه مربوطه و مسولان اين سازمان هيچ نوع هماهنگي حاصل نشده،‌ هيچ توجيه و دفاعي براي اين اقدام وجود ندارد.

وي با بيان اينكه اين تصميم حاوي سه اشتباه استراتژيك است ، خاطر نشان كرد:‌ اشتباه بعدي اين بود كه ما فكر مي كرديم اگر با مسولان سازمان حج و زيارت هماهنگي نشده حداقل با نماينده ولي فقيه در امور حج هماهنگي هاي لازم به عمل آمده، اما امروز متوجه شديم نه تنها اين كار صورت نگرفته ، بلكه نماينده محترم ولي فقيه با اين تصميم نابجا مخالف هستند.

قهرودي يادآور شد :‌ طبيعي است كه چنين تصميمي كه شرايط لازم را براي انجام آن در نظر گرفته نشده،‌ نمي تواند يك تصميم درست و سازنده باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه نامه اي از طرف آيت الله ري شهري نماينده ولي فقيه در امور حج براي ادامه كار خود دريافت كرده،‌ افزود: ‌اين اتفاقات كوچكترين تاثيري در اراده من براي انجام كارها نداشته و من با تمام توان به وظايف خود ادامه مي دهم و بعد از امضاي قرار داد با طرف سعودي به تهران برمي گردم و كماكان وظايف قانوني خود را ادامه مي دهم .

قهرودي افزود :‌ امضاي توافقنامه با وزير حج عربستان سعودي به مراحل آخر رسيده و فردا توسط مسولان دو طرف امضا خواهد شد.

قهرودي افزود :‌ به هر حال اگر از كانال و شيوه منطقي و درست ،‌ تصميم جديدي براي سازمان حج و زيارت گرفته شود من و همكارانم آن را مي پذيريم و اگر قرار باشد من در سنگر ديگري در خدمت نظام باشم حتما اين كار را انجام خواهم داد.
وي همچنين با انتقاد از كساني كه امروز خود را مهيا پذيرش مسوليت در سازمان حج و زيارت مي كنند،‌ گفت :‌بايد توجه داشت كساني كه امروز داوطلب مسووليت در اين سازمان شده اند، در گذشته به دليل عدم توانايي و كارائی از كار بركنار شده اند.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به اقدامات انجام گرفته در حج امسال اشاره كرد و گفت :‌ بهترين شرايط و خدمات امسال به زايران سرزمين وحي ارايه شده است.

قهرودي با بيان اينكه تاكنون 240 هزار نفر زاير وارد عرستان شده اند، گفت ‌: در زمان حاضر هم 62 هزار در مکه و مدينه بسر مي برند.

وي در خاتمه اظهار اميدواري كرد كه هر تصميمي كه براي سازمان حج و زيارت و مردم و زايران كشورمان بهتر و مطلوب تر است، اتفاق بيفتد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.12 seconds.